Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
266 postów 42 komentarze

Forum kolejowe

infokolej - Nie boimy się kontrowersyjnych tematów!

Tusk znowu obiecuje

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Premier Donald Tusk, podczas swojego kolejnego expose, zapowiedział miliardowe inwestycje w transport kolejowy.

Jestem rozczarowany. Tusk w nowym expose pogadał sobie, coś tam ogólnikami rzucił i poszedł. Co nas interesuje najbardziej, to naturalnie kolej. A o niej były raptem dwa zdania... Liczyłem na obietnice zrealizowania Kolei Dużych Prędkości do końca 2012 roku albo wejście PKP IC na giełdę, ale niestety, nie dziś.
 
Przypomnijmy może co premier, w temacie kolei, obiecał 5 lat temu:
- stworzenie Kolei Dużych Prędkości do 2020 roku,
- modernizacja kolei,
- restrukturyzacja grupy PKP.
 
To z ogólników. A jak wygląda w praktyce? Rząd twierdzi, że KDP jest w  trakcie realizacji. Oczywiście, można tak to określić, bo przecież znamy termin 'do kiedy'! Mianowicie, Sławek Nowak określił się, że do 2030 roku będzie gotowe (czytaj: nieokreślona przyszłość), ale to i tak 'kosztowne marzenia'.
 
Pieniądze, które PLK zaoszczędziło na KDP będą przeznaczone na modernizację kolei. Cóż to oznacza? Że przez 5 lat udało się zrewitalizować tysiąc kilometrów torów, na 1700 km podpisano umowy i zaczęto remont 71 dworców. Dworce pomalowano, torowiska leżą rozgrzebane, wykonawcy bankrutują - brzmi jak reanimacja trupa. Który nie daje oznak życia od 20 lat. Ale wszyscy przecież wiemy, że winni temu byli prezesi spółek i wiceminister infrastruktury, którzy głowy stracili...
 
Na czym miała polegać restrukturyzacja PKP? Może na podzieleniu Przewozów Regionalnych na koleje wojewódzkie? Faktycznie, genialny pomysł. Marszałkowie nie dają pieniędzy przewoźnikom, cięte są połączenia, a PR nie ma pieniędzy na prowadzenie 'normalnych' połączeń.
 
W ostatnich latach mieliśmy ogromne pieniądze z Unii Europejskiej na kolej, przy minimalnym wkładzie własnym. I nasze państwo tego nie wykorzystało. Chociażby w latach 2007 - 2011 nie kupiono ani jednego wagonu!
 
Tym razem Tusk obiecał 30 mld złotych w modernizację kolei w latach 2013 - 2015. Mają one być przeznaczone 'na PKP'. To znaczy, że dla kogo konkretnie? Dla IC? Dla PLK? Dla kolegów na premie?
 

KOMENTARZE

  • A jak wygląda w praktyce?
    W praktyce kolej np w Małopolsce Zachodniej jest sukcesywnie likwidowana, zamyka się linie, dosłownie sadzą drzewa na torach, likwiduje ostatnie połączenia pasażerskie. Dlaczego tak jest? Bo jest drogo, wolno, syfiato i można zostać napadniętym. To nie wszystko. Mentalność z PRL, pamiętam jak kiedyś wracałem z Sudetów i pobiłem rekord świata w przesiadkach, jechałem cały dzień i noc spędziłem w Katowicach na dworcu z bezdomnymi. To nie do zniesienia, linia muszą być BEZPOŚREDNIE.

    Za mało jest, albo wręcz nie ma bezpośrednich połączeń między wsiami, małymi miastami, a centrami gdzie ludzie chcą dojeżdżać. To nie tylko obszary gdzie jest praca, uczelnie, ale też regiony turystyczne, pielgrzymkowe, np do Częstochowy itd

    Przykładowo trasa Kraków-Skawina-Spytkowice-Oświęcim nie jest atrakcyjna, powinna zostać wydłużona w obie strony w róznych wariantach. Brakuje np połączenia przez Oświęcim-Zator-Zakopane dawną linią na Wadowice (gdzie drzewa rosną na torach) i można wiele takich wariantów wymyślić, TO KIEDYŚ BYŁO, tak w PRL i.... od końca XIX wieku, wracamy do początków kolejnictwa... na marne cały dorobek.

    Buce siedzą zarówno w samorządach gmin jak i w PKP. Buce do kwadratu i szlag to trafi wszystko do paru lat. Kolej powinna być DARMOWA i utrzymywana z podatków, płatna tylko 1 klasa, trasy międzynarodowe itd

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

ULUBIENI AUTORZY